Hoe je door zoekmachine marketing een goed gevulde planning krijgt

zoekmachine marketing (SEM)

Wil jij meer klanten krijgen via zoekmachines, zoals Google en Bing? Dan is zoekmachine marketing de manier!

Zoekmachine marketing is een van de meest effectieve manieren om klanten te krijgen, maar het kan als een zwart gat aanvoelen als je niet weet wat je doet.

Je zou kunnen denken dat mensen typen wat ze willen en dat Google of Bing een willekeurige lijst met resultaten toont. Dan ga ik je iets vertellen, dit is niet zo. Er zit een hele wetenschap achter hoe dit werkt en hoe mensen online vinden wat ze zoeken en hoe bedrijf op de eerste pagina van Google wordt getoond.

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is een onderdeel van je online zichtbaarheid en richt op het optimaliseren van de zichtbaarheid van een website of een webpagina in zoekmachines. Door je je website te adverteren op een zoekmachine of je website vindbaar te maken in Google vinden (potentiële) klanten jouw bedrijf. Zoekmachine marketing kun je verdelen in drie hoofdactiviteiten:

  • Zoekmachine Optimalisatie (SEO): het verbeteren van de positie van een bestaande website voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Het doel van zoekmachine optimalisatie is het zo hoog mogelijk weer tegen in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.
  • Search-engine advertising (SEA): Google betalen om jouw advertenties weer te geven naast hun zoekresultaten.
  • Google Bedrijfs Profiel (GBP): jouw lokale aanwezigheid optimaliseren zoals deze wordt weergegeven op Google Maps en Google Lokaal, evenals op andere platforms zoals Yelp en Tripadvisor.

SEO (Zoekmachineoptimalisatie)

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van jouw website om hoger te scoren in zoekmachines. Het is een van de meest effectieve manieren om meer klanten te krijgen via zoekmachine marketing.

Maar let op, SEO is een langetermijnstrategie die voortdurende inspanning vereist. Het kan maanden of zelfs jaren duren voordat je resultaat ziet van jouw SEO-inspanningen, dus het is belangrijk om niet ontmoedigd te raken als je na het doorvoeren van enkele wijzigingen niet onmiddellijk een toename in het verkeer ziet. Geduld wordt met SEO rijkelijk beloond!

Gebruikers vertrouwen zoekmachines en het bereiken van een toppositie in de ranglijst van zoekmachines geeft aan zoekers aan dat jouw website betrouwbaar is. Hoe hoger je scoort op de nummer 1 pagina, hoe meer klikken en verkeer jouw site zal genereren. SEO verbetert ook de gebruikerservaring, waardoor het waarschijnlijker wordt dat klanten terugkerende kopers worden. En niet onbelangrijk, SEO is kostenbesparend. Concurrerende markten kunnen grote hoeveelheden geld uitgeven aan betaald websiteverkeer. Je kunt natuurlijk nog steeds advertentieruimte kopen, maar als je met een krap budget werkt, is SEO een geweldige manier om gekwalificeerd verkeer naar jouw site te leiden zonder er direct voor te betalen.

Zoekmachine marketing is in het Engels: Search Engine Marketing, afgekort SEM, en heeft alles te maken met de manieren hoe je kan bovenkomen in de zoekresultaten, zodat je verkeer naar je website krijgt.

SEA (Zoekmachine adverteren)

Met betaalde advertenties kan je meer klanten te krijgen via zoekmachinemarketing.

Betaalde advertenties zijn korte tekstadvertenties die bovenaan pagina’s met zoekresultaten worden weergegeven, evenals op andere websites en apps. Voor de advertentie zie je in het dikgedrukt ‘Advertentie’ of ‘Adv’ staan, waardoor ze gemakkelijk te zien zijn. Betaalde advertenties zijn effectief, omdat ze je een grotere kans geven om gezien te worden door mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service. Als je bijvoorbeeld make-up producten online verkoopt maar nog geen betaalde advertenties op Google hebt ingesteld, zou het interessant kunnen zijn om een advertentie te maken dat gericht is op de zoekwoorden ‘make-up kopen”.

Google BedrijfsProfiel

Ooit van Google Business Profile (GBP) gehoord? Het Google BedrijfsProfiel is een belangrijk platform om jouw zichtbaarheid te vergroten. Met GBP kun je de fysieke locatie van jouw bedrijf laten weergeven in Google Maps bij gerelateerde lokale zoekresultaten.

Google Bedrijfsprofiel is één van de beste en gemakkelijkste manieren om jouw bedrijf online te laten opvallen. De algoritmes van Google zijn gemaakt om rekening te houden met de intentie van de gebruiker, en als gevolg daarvan worden steeds meer zoekopdrachten locatie specifiek.

Als je ooit op Google een zoekopdracht hebt uitgevoerd zoals ‘restaurant [plaatsnaam]‘, weet je dat de zoekmachine een lijst met drie restaurants in de buurt geeft.

Alle bedrijven die in jouw zoekopdracht naar boven kwamen, hebben een Google Bedrijfsprofiel en zijn een stap dichter bij het binnenhalen van de klant.

Deze restaurants zouden niet zijn weergegeven als ze geen Google BedrijfsProfiel hadden. Als bedrijf is het dus belangrijk om altijd een Google Bedrijfsprofiel aan te maken, ongeacht het product of de dienst die je verkoopt. En het mooie van Google Bedrijfsprofiel is dat het volledig gratis is, dus waar wacht je nog op?

Zorg voor een goede vindbaarheid in zoekmachines

Google is de populairste zoekmachine ter wereld. Google heeft meer dan 2 miljard gebruikers en elke seconde worden er ongeveer 40.000 zoekopdrachten op Google uitgevoerd. Met andere woorden, als jouw klanten een vraag hebben, zoeken ze het antwoord op Google.

Met een paar toetsaanslagen krijgen ze een uitgebreide lijst met relevante websites en bedrijven. Met de juiste vindbaarheid op Google zal jouw site een van de eerste zijn die ze bezoeken.

Website worden in Google getoond op basis van specifieke zoekwoorden. Dit betekent dat de vraag van gebruikers en het aanbod van bedrijven met elkaar gecombineerd worden. Met als resultaat dat bedrijven, die vindbaar zijn in Google, meer klikken en conversies krijg.

Heb jij hulp nodig met het beter vindbaar maken van jouw website?

Zoekmachine marketing is heel interessant, maar kan ook overweldigend zijn.

Wij helpen je graag om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Door onze jarenlange ervaring zijn wij op de hoogte van de nieuwste strategieën die de vindbaarheid van jouw website verhogen.

Interesse?

Stel je vraag en we antwoorden je zo snel mogelijk terug.

Scroll to Top